14 szeptember 2011, 18:52

Amerika-barátnak bizonyult az Amerika-ellenes szócső

Amerika-barátnak bizonyult az Amerika-ellenes szócső

A botrányos leleplezésekről ismert Wikileaks honlapján újabb meglepő anyag jelent meg.

A botrányos leleplezésekről ismert Wikileaks honlapján újabb meglepő anyag jelent meg. Ez alkalommal azt állítják, hogy az Al-Dzsazíra katari székhelyű műholdas hírtelevízió szorosan együttműködött az amerikai katonai hírszerzéssel. A közzé tett anyagok szerint az amerikai hatóságok mondták meg a csatorna vezetőjének, milyen hangvételben ismertessék vagy egyszerűen hallgassák el az eseményeket.

A Wikileaks hozzájutott olyan anyagokhoz, amelyek tanúsítják, hogy Vaddah Hanfar, a csatorna vezetője nem egyszer találkozott az amerikai Védelmi Minisztérium hírszerzési főosztályának képviselőivel. Megvitatták a hírtelevízió honlapjának a washingtoni érdekeket érintő anyagait. Ezt követően több publikáció hangvétele kevésbé éles lett, és néhány nap múlva ezek az anyagok el is tűntek a honlapról.

A katari emír rendeletére 1996-ban hozták létre az Al-Dzsazíra arab nyelvű hírtelevíziót Dohában. Széleskörűen akkor vált ismertté, amikor foglalkozni kezdett a nyugati koalíció csapatainak afganisztáni tevékenységével, és 2001. szeptember 11. után közölte Oszama bin-Laden nyilatkozatait.

A csatornát az arab országok szócsöveként tartották számon, ellenzékinek az amerikai és az európai média viszonylatában. De úgy tűnik, az Al-Dzsazíra gyakorlatilag az Egyesült Államok propaganda gépezetének egyik csavarja volt. Washington igen szakszerűen használta ki a népszerű hírtelevízió iránti bizalmat.

Az Al-Dzsazírára gyakorolt amerikai befolyás közvetett bizonyítékának tartják a szakértők azt a tényt, hogy az utóbbi időben élesen irányt váltott az információ „tálalásának” módja. Egyes esetekben hamis állítások hangzottak el, amelyek Washington kezére játszottak. A későbbiekben a csatorna legfeljebb elnézést kért a „kellemetlen hibáért”. De a hír már elhangzott, már „informálódott” a közvélemény - mondja Rusztem Vahitov orosz politológus.

- A független tömegtájékoztatási szervek az interneten nem egyszer írtak arról, hogy az Egyesült Államok aktívan felhasználta az arab tévécsatornákat, egyebek között az Al-Dzsazírát is a líbiai háború során a dezinformálásra. Voltak olyan anyagok, amelyek a felkelők győzelmeit voltak hivatottak demonstrálni egyik vagy másik város, sőt Tripoli elfoglalásában. Ezek az anyagok azonban Katarban készültek.

A szakértők feltételezik, hogy az Al-Dzsazíra Wikileaks általi leleplezése ok lehet a hírtelevízió képviseletének bezáráshoz. A napokban Egyiptom megszakította az Al-Dzsazira-mubashir élő adását. Hivatalosan arra hivatkoztak, hogy a társaság megsértette a rádió- és televíziós licenszre vonatkozó törvényt.

 

 

 

 

  •  
    és megosztani